Red Hot Chili Peppers: I'm With You
Gyíkból van-e a Red Hot Chili Peppers? Képesek-e (ahogy a legendás Hillel Slovak halála után még összejött) ismét növeszteni egy új zsenit a korábban elvesztett helyére? Vagy ismét temetni jöttünk fiatalságunk legfogékonyabb éveinek egyik meghatározó zenekarát? Tényleg igaz-e, hogy egyszer kötelezően le kell járnia minden szavatosságnak, és egy ponton még a legjobb dolgoknak is törvényszerűen el kell baszódniuk? Válasz azonnal.
Igen.
Persze, ha valaki ennél részletesebb lemezkritikára vágyna, nemcsak
megértjük, de eleget is teszünk jogos igényének. Indokoljunk hát jobb
kezünkkel gépelve, míg a ballal még mindig könnyeinket törölgetjük
gyászoló szemeinkből. Közhely, olcsó dolog is volna felhánytorgatni,
hogy bizonyos John Frusciante az úgynevezett gitáralapú könnyűzene egyik
valaha élt legnagyobb zsenije, virtuozitása, tehetsége szinte csak
Daron Malakianéval, Graham Coxonével és Jonny Greenwoodéval említhető
együtt, bár előbbi kettő már talán fel se ér a képzeletbeli dobogó
(megosztott) első fokára. Végülis tökmindegy persze, mert akár ő a világ de facto legjobb
gitárosa és egyik legnagyszerűbb zeneszerzője, akár csak, teszem azt,
valahanyadik közöttük, a Red Hot Chili Peppers nem véletlenül akkor vált
jóból a világ egyik legjobb zenekarává, amikor - bár ha tragikus
előzmények okán - Frusciantéval az övék lett a világ egyik legerősebb
felállása. Képzeljünk valami olyasmi all-start, mint egy zenei Real
Madrid, mégis, a többnyire erőltetett szupergruppok minden hátulütője
nélkül. Elvégre is évekig náluk zenélt a világ bizonyíthatóan legjobb
basszusgitáros (Flea), egy, ha nem is különleges, de igen jó, a célnak
épp megfelelő dobos (Chad Smith) és egy eleinte nem túl jó (az idők
során egészen kiválóvá érett), azonban legfőképp ritka karakteres
énekes, Anthony Kiedis. Azonban ha már (könnyű)zenetörténet, legyen mindjárt összehasonlító
is: hogy ne érhesse szó a ház elejét, miszerint más zenekarokkal nem ér
példálózni, nézzük hát az 1995-ös One Hot Minute-et, amivel
ugyancsak John Frusciante (első) távozása után kellett előrukkolni a
meglehetős komoly válsághelyzetbe került kvartettnek. Történt ugyanis, hogy az RHCP húzott egy merészet és keresett egy
igazi sztárt, leigazolván a méltán nagyhírű Dave Navarrot. És bár
Navarronak köze nincs sem a funkhoz, sem a punkhoz, vagy egyéb -unk
végződésű műfajokhoz, olyan vadítóan érdekes funkmetál-akármi zenekart
gyúrt a Chilikből, amihez foghatót nemigen hallott előtte a világ. Nem állítjuk, hogy is tehetnénk, hogy mindez a kilencvenes évek közepi termés jobb lett volna, mint az azt megelőző Blood Sugar Sex Magik vagy az utána következő (és máig sokak - és e sorok írója - szerint is minden idők egyik legfontosabb lemezének számító) Californication. Nem volt azonban - vagy legalábbis nem sokkal - rosszabb náluk. Teljesen más volt a zene, de egyformán jó, méltó a világ egyik
legjobb zenekarához. Ezt várhattuk volna (már ha amúgy nem születünk
menthetetlenül pesszimistának) a californiai négyestől ismét. Mert azt
még ők sem vonják kétségbe (a friss interjúk alapján), hogy a
Frusciante-korszak egyszeri (egészen pontosan kétszeri),
megismételhetetlen és folytathatatlan (legalábbis a hippikülsejű
gitárművész nélkül), ennek ellenére mégsem mertek (ismét) igazán
merészet húzni, s bár Navarro neve ismét fölmerült (keresztbe is
kulcsolódtak a szurkoló ujjak), de valószínűleg éppen a vele kapcsolatos
korábbi fiaskó (kereskedelmi bukás a One Hot Minute-tel és a gitáros menesztése) miatt nem mertek ismét kockáztatni. Ellenkezőleg, igyekeztek a legkisebb ellenállás felé menni (micsoda
biztató előjelek, hmm), és Frusciante helyettesítésére (vagy hát, mint
kiderült, leginkább színpadi dísznek) épp az ő egyik legjobb
zenészhaverját és kvázi pártfogoltját, Josh Klinghoffert kérték fel. Klinghoffer pedig, távol álljon tőlem, hogy bántsam szegény fejét,
meg hát úgyis fogják még eleget nélkülem is, szóval Klinghoffer pedig
teszi is a dolgát katonás helytállással, reszelget a gitáron,
szemérmesen bele-belenyikordul Flea zavarbaejtően virtuóz (bár a friss
lemezre az eddigiekhez képest kissé egyszerűsödő) basszusmeneteibe. Nincs meg igazán a (mármint szimbolikus) ritmus, szinte látjuk, ahogy
Klinghoffer csak kapkodja a fejét, hogy hopp, hopp, ide is kellett
volna egy riff, néhány eredetibb akkordmenet, de mire lefogna egy-egy
odaillő hangot, a zenekar már a következő számnál tart, így telik el a
számok több mint fele. Az I'm With You kétharmadánál aztán már feltartóztathatatlanul
kitör Klinghofferből a kisebbségi komplexus, elkezd össze-vissza
szólózni, gitárbőgetni, sőt, most már nemcsak a csilivili gitáreffektek
pittyegnek, hanem a szintetizátorok is, Josh fiúnk tényleg megteszi,
csak hát erőlködhet az ember, amennyit akar, ha egyszer Salierinek
születik.
A dalok közt vannak kellemesebbek is, a Factory of Faith, a fületmelengetően popos (még némi, az indie-slágerek regisztereit megidéző tapsolgatás is szorult belé) Look Around, vagy a lemezről egyértelműen kimagasló, a régi szép idők Chilijének gyengébb pillanatait idéző Brendan's Death Song. Vannak még érdekesebb újítások (bár egyik sem eléggé érdekes
ahhoz, hogy relevánsnak mutatkozzék), mint a többször is feltűnő (ám
sajnos elég közhelyes) zongorázás, a (hálisten) épphogy nem túlzásbavitt
billentyűzgetés, vagy az Ethiopiaban hallható (és Kiedistől igen szokatlan) énekstíl. Hallgatjuk tehát ezeket, a kiábrándítóan fantáziátlan The Adventures of Raindance Maggie
beharangozásával, mely, bár mint a zenekar tagjai előre is
figyelmeztettek rá, stilárisan nem hasonlít (igaz, nem is nagyon üt el) a
lemez többi számára, egy valamiben azért mégis üt a többségre: az
eredeti és markáns vonások (=Frusciante) zavarbaejtő hiányában.
Persze egy szavunk se lehet, elvégre is mennyi szépet és jót kaptunk
már (majdnem) ugyanonnan, ahonnan most ez is jött, ne legyünk
hálátlanok, stb, stb. Arról sem feledkezünk meg azért a gyomrot is
némiképp megfekvő nosztalgikus löttyök hatása alatt, hogy már az előző
sorlemez, a Stadium Arcadium is csalódás volt, amennyiben a
duplacédés kiadvány pont egy lemeznyivel volt hosszabb a kelleténél.
Milyen szar volt már az is, sóhajtunk fel grimaszolva, de mégis, ehhez
képest, milyen jó, micsoda más szinten kelt kis szar, kámpicsorodunk el
ismét.
*
A halál beállta: 2011. augusztus 26.
Vége.
(Eredeti megjelenés: Prae.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése