Bon Iver: Bon Iver, Bon Iver
Lehet-e az ember annyira elragadtatott, hogy az már a saját gyanúja
fölött áll? Vagy másrészt: lehet-e valami annyira jó, hogy az ember
joggal legyen tőle annyira elragadtatott, hogy...? A Bon Iver második
nagylemeze ugyanis a szigorútollú (klaviatúrájú) kritikus minden maradék
kritizálási kényszerét lefegyverezve elsősorban ezeket a kérdéseket
veti fel.Justin Vernon, ismertebb (s egyben zenekara) nevén Bon
Iver ismeri a hírnév csábítását. Miután a lehető legszigorúbban vett
undergroundból feltörve futott be különböző zenei blogok
suttogópropagandájának eredményeképp minden szempontból minimalista
albuma, a 2000-es évek egyik vitathatatlanul legkimagaslóbb zenei
teljesítménye, a For Emma, Forever Ago óta folyamatos aggódás kíséri minden húzását. Vernon olyannyira nem csinált nagy ügyet a zenélésből, hogy még az Emma
elsöprő sikerét meglovagoló koncertjein is maga nyomtatta példányokat
osztott ki a dalszövegekből lelkes közönségének, hogy (vokalisták híján)
ők énekeljenek vele. Végül innen-onnan, így-úgy komplett zenekar verbuválódott köré, s
immáron az ő áldásos hatásukkal jelentette meg a méltó folytatásnak
bizonyuló, négyszámos Blood Bank EP-t.
Aztán jöttek az aggasztó hírek, hogy szünetel (tán abba is marad) a
koncertezés, a zenekar státusza bizonytalan, egy darabig nem terveznek
semmit és így tovább és így tovább.A szakállas gitáros közben (hathatós segítséggel) kikotlotta magából a
Bon Iver levezetésének igencsak erősnek bizonyuló Volcano Choir-lemezt
is, majd Kanye West és a The National
kiváló lemezein vendégeskedett, s bár a kollaborációk kifejezetten jól
sültek el, a kétely továbbra is megmaradt: mi lesz (ha egyáltalán lesz) a
következő Bon Iver albumon? Nos, kétség kívül nem ugyanaz, mint az elsőn. S bár a zenerajongó már
csak olyan állatfajta, hogy pontosan ugyanazt kívánja újra és újra
viszonthallani ami egyszer már tetszett neki, ha valami arra alkalmassal
lepik meg, hajlandó elismerni, hogy túlizgulta az egész várakozást. És valóban. A Bon Iver, Bon Iver című album ugyanis amennyivel
(fantázia- és variáció)dúsabban hangszerelt elődénél, annyivel
átgondoltabbnak is tűnik. Nem azt állítjuk ezzel, hogy jobb volna a For Emmánál, éppen csak annyit, hogy nem gyengébb. Van szabad kreatív tér az új (pl. fúvós - ld. Minnesota, WI, vagy mondjuk a Wash. gyönyörű zongora-vonós összjátékaiban) szólamoknak. Amiért pedig már a Perth
első taktusaitól tudjuk, hogy minden rendben van, nem romlott el
időközben semmi, az nem más, mint a zene hangulata, illetve az előadó
hozzáállása. Vernon ugyanis ugyanolyan törékeny, szomorkás, mégis
szívderítően szép konstrukciókban gondolkodik, mint már pályája
legelején, a Mount Vernon zenekar éveiben tette (igaz, ezúttal
összehasonlíthatatlanul több zenei tudással). A legtöbb szám - ám hozzunk mindjárt példát is a legékesebbek közül: mondjuk a Holocene -
követi a bemutatkozó nagylemezt annak egyik legfantasztikusabb
vonásában, nevezetesen, hogy szinte megelevenedik előttünk a számok
mögött inspiratíve valamennyire mindig is megbúvó havas, szomorkás,
lassított felvételben tündöklő egykedvű táj. Persze, ha az ember szíve szerint különböző filmdrámák jellemzően
legérzelmesebb jeleneteit vetítené lelki szemei elé lassított
felvételen, a zenét hallgatván rögtön felmerül a gyanú, hogy a zenekar
ezúttal valóban átlépte a giccs és a (jobbhíján nevezzük így) legitim érzelmesség hártyavékony határmezsgyéjét. Elvégre is a hangszerelés nemcsak teltebb, élettelibb, változatosabb,
mint a maga egyszálgitárnyi megoldásaival is éppen eléggé
szívfacsargató For Emma, hanem hogy úgy mondjam, szakszerűbb is.
Szakszerűbb, amennyiben a hangszerek akkor és úgy lépnek be, ahogy azt
nekik a nagykönyvben megírtak szerint kell, a dalok szokványos
zeneszámok mintájára építkeznek, a hatás pedig (giccs ide vagy oda)
kérlelhetetlenül le van vadászva már az első másodperctől, mi több, a Towers második perce ("For the love, comes the burning young") és a Michicant első fél perce ("Hurdle all the waitings up, know it wasn’t wedded love / 4 long minutes end and it was over it’d all be back") körülre már rég megnyúzva, sózva, sütve és melegen fogyaszthatóan. Ritka eset, hogy konkrét zenei hatásokat fellelhetünk, ám amikor
mégis, az általános Sufjan Stevens-Jeff Buckley (stb.) nyomvonal
mellett: pici Coldplayes gitározgatás-szintetizátorozás rémlik vissza
talán a Calgary hangosabb, kiáradóbb pillanatiból, s nyilván
egy-két lo-fi hangfalberregtető tucatzenekart is fölsorolhatnánk,
amelyek nagyon hasonló gitártorzításokkal jutnak lényegesen kevesebb
zeneiséghez, mint a Bon Iver teszi még ugyanebben a szerzeményben, úgy a
harmadik perc körültől. Erős a (talán épp Kanye Westtől eredő?) hiphop-hatás a Hinnom, TX-ben, ahogy több esetben is feldereng (a legtettenérhetőbben a Wash.-ban és a Towersben) az Arcade Fire (igencsak üdvös) hatása, a zárótrekk (Beth/Rest)
esetében pedig (bár már szégyenszámba megy ekkora közhelyet leírni) a
nyolcvanas évek rádióbarát lassúszámkészletének kb. a fele. (Az eddig
ragozott giccs-kérdésben is a lemeznek e pontján vagyunk a
legbizonytalanabbak, s ha az előadó nem a Bon Iver lenne, a
legmagátólértetődőbb egyértelműséggel vágnánk rá, hogy a Beth/Rest a
legrosszabb fajta nyálas zenei sablonok turmixából született, s bár ez
mindenképp letagadhatatlan, épp az előadó profiljának ismerete és a dal
előtt következő másik kilenc opus adta kontextus miatt gondolkodhatunk
el rajta, hogy mi van, ha e zenei fricska valóban fricska, méghozzá a
szebb és igényesebb fajtából.) Akárhogy is, az ember megtörik a felsorakoztatott könnyfacsaró eszközök hatása alatt, s bár a jóval visszafogottabb For Emma
lemeztől inkább belülről és halkan sírdogálva harapdálta valami a
zavarunkban megfeszülő gyomorfalat, itt minden ilyesféle eljárás eggyel
látványosabb (/hangzatosabb), s a hatás is felszínesebb valamivel. S hogy a nem egészen negyven percnyi játékidő végére mégis honnan a
rossebből tudhatnánk, hogy nem lettünk szégyentelenül rászedve, nem
dőltünk be valami olcsó, amerikai giccsnek, nemcsak egy minden hájjal
megkent szomorú(zene)bohóc rángatta-e kedve szerint sokat próbált
idegeinket? Franc tudja. A tartalmas és a maga harminckilenc és fél percénél
egyaránt jóval hosszabbnak és rövidebbnek is tűnő utazás végén ugyanis
még mindig képeket vélünk látni, s a meglehetősen váratlan lezárásként
érkező Beth/Rest édeskés kavalkádjára az eddigi melankolikus
hófúvás egyszerre így-úgy aranyló sugarakkal felkelő napra, ide-oda
repdeső, acélos markában az USA zászlaját lobogtató, colgate-vigyorú
Supermanre, mosolygó szerelmesek egymásnak átnyújtott gőzölgő bögre
kávéjára, továbbá a kertben pajkos cicák és/vagy kiskutyusok önfeledt
kergetőzésére stb vált. "Danger has been stolen away", énekli a bús szőrmók - pedig
épp ellenkezőleg: pont itt a veszély, nem lett-e varázsütésre túl idilli
minden? Az ember már tenmagában sem bízik, elvégre hogyan reagáljon a
(lelki) gyomor, ha több mint fél órán keresztül savanyítják és áztatják
félig lenyelt könnyekkel, hogy aztán a maradék öt percben tömény,
cukrozott tejszínnel forrázzák le? Míg a 'play' gombot keressük a lejátszón - mert mindez az édessavanyú
(azaz savanyúédes) természetesen újra meg újra kell, méghozzá egyre
jobban - a minden cukormázas megnyugvás ellenére is a torok mélyét rázó
kesernyés szorítás biztosít róla: itt megint valami bitangfontos dolog
történt velünk. Nofene.
(eredeti megjelenés helye: Prae.hu)
2011. december 31., szombat
Lelki gyomor és legitim érzelmesség (másodközlés)
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése